Animaatiolla tehoa kerrontaan
Case
Telilä
- Sähköurakointi
- Sastamala, Lohja ja Huittinen
- Liikevaihto 8,5 + 5,5 + 2,5 milj.
- Henkilöstö 42 + 38 + 17

Telilälle toteutettiin laajemman kokonaisuuden yhteydessä animaativideo.
Kahdesta yrityksestä syntyi yksi uusi yritys - TELILÄ
Telilässä vuosi 2019 on ollut muutoksen aikaa. Vuonna 2015 Telilän Sähkötyö Oy ja Sähkö-Sinssi Oy yhdistyivät yritysoston kautta ja lopulta fuusio saatettiin loppuun myös viestinnällisesti.
Kun muutosta lähdettiin suunnittelemaan, nähtiin tärkeänä kiteyttää vahvuudet tarinaksi. Tarinan perusteella yhtiölle luotiin uusi yhteinen nimi ja visuaallinen ilme.
Vahvuudet tuotiin näkyviksi myös infograafissa, esitteissä ja nettisivuilla. Uudistus on koettu yrityksessä arkea helpottavana asiana.
– Nettisivuja pystyy hyvin käyttämään yritysesittelyiden tukena, sieltä on helppo havainnollistaa asioita. Animaatio on vielä kirsikkana kakun päällä, toimitusjohtaja Pekka Telilä sanoo.
”Kun sähköautojen latauspisteiden rakentaminen on tehty animaatioksi, saadaan koko prosessin näyttämään helpolta.”
Palvelun visualisointi helpottaa oivaltamista
Animaatioon päädyttiin, jotta viestiä on helppo kertoa eteenpäin. Isännöitsijät voivat taloyhtiöiden kokouksissa kertoa latauspisteiden asennuksesta ja asukkaat kertovat eteenpäin samaa tarinaa näyttämällä animaation.
Liikkuva kuva mahdollistaa mielikuvan muuttamisen. Kun sähköautojen latauspisteiden rakentaminen on tehty animaatioksi, saadaan koko prosessi näyttämään helpolta.
– Sähköautojen lisääntyminen on koko maata mullistava juttu, joten latauspisteitäkin tullaan lähitulevaisuudessa rakentamaan kiihtyvällä tahdilla. Haluamme Telilässä panostaa latausinfraan. Ajan myös itse täyssähköautolla, Pekka Telilä toteaa.
Pekka Telilän mielestä animaation suurin etu on se, että sen avulla asioiden esittäminen on yksinkertaista.
– Taloyhtiöiden asukkailla on usein käsitys siitä, että sähköautojen latauspisteiden rakentaminen on vaikeaa. He pohtivat paljon, miten kustannukset jakaantuvat.
Liikkuva kuva havainnollistaa ja tekee asiasta helpomman. Koska yksittäisen tuotteen myyminen animaation avulla on yksinkertaista, pohditaan Telilässä animaation hyödyntämistä laajemmin. Ilme ja kuvamaailma ovat jo valmiina, niiden pohjalta on helppo herättää uusia palveluita eloon.
– Olen miettinyt, että aurinkosähköjärjestelmistä voisi tehdä saman tyylisen videon, samoin kuin ilmalämpöpumpuista.